CROWDSOURCING VS. CROWDFUNDING


POPRAWNIE: Crowdsourcing to proces, w ramach którego organizacja, np. firma, instytucja publiczna, organizacja non-profit, przeprowadza outsourcing zadań wykonywanych tradycyjnie przez pracowników do niezidentyfikowanej, zwykle bardzo szerokiej grupy ludzi, np. poprzez wyspecjalizowany portal. Często chodzi o pozyskanie nowych pomysłów np. na kampanie marketingowe. Crowdsourcing umożliwia wszystkim użytkownikom Internetu udział w zadaniach, które kiedyś były zarezerwowane dla wąskiej grupy specjalistów. Osoby, których pomysły się spodobają są wynagradzane. Crowdfunding to z kolei forma finansowania różnego rodzaju projektów przez społeczności, które są wokół tych projektów zorganizowane. Przedsięwzięcie jest w takim przypadku finansowane poprzez dużą liczbę drobnych, jednorazowych wpłat dokonywanych przez osoby zainteresowane projektem. Upowszechnienie się Internetu pozwala na rozwój crowdfundingu. Określenie to jest zwykle używane w odniesieniu do zbiórek prowadzonych na stworzonych w tym celu platformach internetowych, rzadziej także przy pomocy serwisów społecznościowych lub blogów. Jedną z form wynagradzania społeczności finansującej projekt jest przyszły udział w zyskach z projektu, bądź udział (współwłasność) w samym projekcie.


BŁĘDNIE: Stosowanie wyrazów wymiennie lub na odwrót.


DLACZEGO TAK?: Oba wyrazy pochodzą od angielskiego crowd – tłum oraz odpowiednio sourcing – czerpanie ze źródeł i funding – finansowanie.

Jeden komentarz na temat “CROWDSOURCING VS. CROWDFUNDING”

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.